DigiSillan mentorit rakensivat Discord-palvelimen työpajojen käyttöön
DigiSilta-hankkeessa (ESR) digimentoreina toimivat Linda (kuvassa), ja nykyisin apuvalmentajana toimiva Matti, yhdessä muutaman työntekijän ja digimentorin kanssa, ovat rakentaneet Siltavalmennuksen ja Valo-Valmennusyhdistyksen kuntouttavan työtoiminnan pajoille yhteisen Discord-palvelimen.
Alun perin idea alkoi pyöriä Matin päässä, kun hän digimentorina kiersi yhdistysten pajoja, ja huomasi, etteivät ihmiset juurikaan tunteneet toisiaan pajarajojen yli. Matti alkoi miettiä, että Discord-palvelin tarjoaisi kaikkien pajojen asiakkaille mahdollisuuden yhteiseen keskusteluun ja toisiinsa tutustumiseen. Lisäksi myös hieman ujoimmille ihmisille keskustelun aloitus virtuaaliympäristössä voi olla helpompaa kuin kasvokkain tapahtuva lähestyminen. Discordin SiVa-palvelimelta löytyy kaikille yhteinen olohuonekanava, jossa keskustella voi mistä vaan. Lisäksi kaikkien pajojen tiedottamiseen on sitä varten tarkoitettu ilmoitustaulu-kanava. Ja mikä parasta, Discordista löytyy myös paikka digiongelmien selättämiseen. Kysy digimentorilta-kanavalla voi kysyä apua vastaantuleviin ongelmiin digimentoreilta ja selata jo esitettyihin kysymyksiin tulleita vastauksia.
Mikä ihmeen Discord?
Yhdestä suusta Matti, Linda ja kehittämistyössä mukana ollut Siltavalmennuksen pelipajan valmentaja Marko (2. kuvassa) toteavat Discordin olevan keskustelualusta, jossa on todella monipuoliset mahdollisuudet olla yhteydessä muihin ihmisiin. Alun perin Discord on kehitetty pelaajien yhteydenpitoon, mutta nykyisin se on maailmanlaajuisesti erityisesti nuorten käyttämä sosiaalisen median alusta. Perinteisen kirjoittelun lisäksi siellä voi äänikanavilla keskustella useiden ihmisten kanssa samaan aikaan.
- Siellä on videopuhelu ja streamaus mahdollisuus. Olen katsonut elokuvia ja sarjoja ystävien kanssa ja kuunnellut musiikkia yhdessä. Samalla voi jutella chatissä, kertoo Matti. Marko lisää nauraen opettaneensa ystävänsä ajamaan moottoripyörällä Discordin äänipuhelun avulla.
Matti ja Linda kertovat käyttävänsä Discordia joka päivä. Matti jopa sanoo vaikeinta Discordin käyttämisessä olevan se, että malttaa välillä pysyä poissa sieltä. Markolla taas on päinvastainen ongelma; Discordia pitää muistaa välillä vilkaista, vaikka esimerkiksi tulleista viesteistä saa kyllä valittua myös ilmoituksen.
Käytetäänkö Discordia paljon työ- tai opiskeluelämässä?
- Opiskelijoiden kesken varmasti käytetään. Peliteollisuudessa on ollut pitkään käytössä uusien pelien kehittämis- ja palautekanavana, Matti tietää kertoa.
Kehittäjät toivovat SiVa-palvelimelle paljon käyttäjiä ja aktiivista käyttöä.
- Toivoisin, että käyttäjät tulisivat kysymään rohkeasti apua digi-kysymyksiin milloin tahansa ja matalalla kynnyksellä, Linda sanoo.
Myös Marko on samoilla linjoilla
- Tämä on yksi hyvä kanava kysyä apua digi asioissa. Kiireellisissä jutuissa ei tietenkään ole paras, mutta oman työn kannalta on helpottavaa, kun voi vastata kysymyksiin oma aikataulunsa mukaan. Ja vanhoja vastauksia selaamalla voi löytyä ratkaisu.
- Etuna muihin yhteisöalustoihin, on se, että tunnuksen voin luoda yksityisyyttä suojaavasti. Kirjautua voi käyttäjänimellä, eikä esimerkiksi puhelinnumero tule näkyviin niin kuin vaikka Whats Appissa. Pajojen tiedotuskanavan käyttäminen on näppärää ja suojaa kuitenkin kaikkien yksityisyyttä, Matti nostaa esiin myös yhden tärkeän hyödyn Discordin käytössä.
Digimentorit auttamassa työntekijöitäkin
DigiSilta-hanke on perehdyttänyt digimentoreita Silta-Valmennusyhdistyksen ja Valo-Valmennusyhdistyksen asiakkaista jo keväästä 2022 toimimaan vertaisapuna digiasioissa muille asiakkaille. Tarkoitus on, että toiminta jää pysyväksi molempiin yhdistyksiin ja sitä varten kootaan myös työntekijöistä mentorilista eli työntekijöitä, jotka voivat auttaa niin digi- kuin muissakin asiakasarkea koskevissa asioissa. Marko on lupautunut lähtemään myös tähän auttamaan Moodle-ongelmissa. Marko kertoo lähteneensä mukaan, koska hänelle esitettiin pyyntö mukana olemisesta, kun osaamista löytyy.
- Digitietoa minulla on sen verran, että minusta saattaisi olla apua oikeasti. Ja ajattelin, ettei työkuormitus ole kuitenkaan mahdoton. Kysymyksiä tulee arjessa kuitenkin, mutta näin oikean ihmisen etsimiseen ei tarvitse käyttää aikaa. Kiireellisissä tapauksissa kanava ei toimi parhaiten, mutta oman työn kannalta on helpottavaa, kun mahdollisiin kysymyksiin voi vastata silloin, kun se omiin hommiin sopii. Toiveena on, että hiljainen osaaminen organisaatioissa saataisiin tavoittamaan ihmiset, yli organisaatio rajojen. Discordissa on helppoa ottaa digimentoreihin yhteyttä ja pyytää heitä omalle pajalle avuksi, jos tunnistaa asiakkaiden osaamisessa kehitettävää.
Nyt meillä on siis käytössä monipuolinen työkalu. Toivottavasti kaikki rohkenee lähteä kokeilemaan erilaisia mahdollisuuksia Discordin käyttöön ja rohkaisee myös asiakkaita liittymään mukaan. Kiitos osaava ja aikaansaava kehittämisryhmä!
Lisätietoja ja apua liittymiseen voi kysyä DigiSilta-hankkeen valmentajalta